Om meg

Bildet mitt
Jeg er en nysgjerrig rektor på Skrim ungdomsskole i Kongsberg kommune, og jeg er svært glad i Norwich City, ny kunnskap og riktig bruk av digitale verktøy. Samhandling med engasjerte og kunnskapsrike folk setter jeg også stor pris på. Blant annet så har jeg vært med på å etablere en yrkesskole for jenter i Kakamega, Kenya og jeg har forsøkt meg som NORAD's pedagogiske alibi på et ambulerende musikkprosjekt i Palestina. Jeg blogger for å endre verden til det bedre.

søndag 17. februar 2013

I Singapore er læring like viktig som OL-gull

En kollega som har bodd fire år i Singapore, fortalte en liten anekdote fra grunnskolen der for noen dager siden. I Singapore er resultatene på PISA-undersøkelsene definert som viktige og derfor er det etablert rutiner for gjennomføring av prøvene. De er som følger:

  1. Alle elevene på skolen stiller opp i skolegården
  2. Nasjonalsangen avspilles
  3. Elevene som skal avlegge prøvene marsjerer inn i klasserommet
Min første reaksjon var å trekke på smilebåndet. Smilet stivnet ganske fort når jeg også kom på historien om gutten som måtte slutte på en skole i Stavanger fordi han var for flink. Er det ikke med nasjonalsangen vi markerer viktige høytider/hendelser og hyller store idrettsprestasjoner i Norge? Både 17. mai, cup-finalen i fotball og VM-gull i skiskyting har som fellesnevner at "Ja, vi elsker" blir avspilt for store folkemengder. Etterhvert begynte jeg å fundere på hva vi egentlig markerer som viktig i norsk grunnskole.

Det nærmeste vi kommer markering av noe i norsk grunnskole er første skoledag og skoleavslutninger. Spesielt jule- og sommeravslutninger blir markert som viktige med mye planlegging og øving før elevene presenterer sang, dikt og skuespill for sine forventningsfulle foreldre. Skolene i Singapore markerer med nasjonalsangen at samfunnet har høye forventninger til elevene og at læring er viktig for at flest mulig skal få et godt liv. Nasjonalsangen avspilles når idrettshelter marsjerer inn på OL-stadion, og det gjør noe med elevene når de opplever at deres prestasjoner på skolen vurderes som like viktige som OL-gull.

En ganske presis oppsummering må bli at i Singapore er læring viktig, mens det viktigste i Norge er å starte og slutte på skolen. Jeg mener ikke at vi skal begynne å avspille "Ja, vi elsker" før eksamener og nasjonale prøver, men jeg tror vi kan bli flinkere til å markere hva som er viktig i skolen.

2 kommentarer:

  1. I Sverige är första dagen på terminen knappt märkbar. Det är skolavslutningen före sommarlovet. Lovet hägrar för både elever och lärare och allt blir mycket högtidligt. Det blir på något sätt fel att bara fira att man har ledigt från skolan, tycker jag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig. Jeg har aldri sett idrettsutøvere feire at sesongen er over. Det er de gode prestasjonene idrettsutøvere er opptatt av og hvordan de hele tiden kan bli bedre. Her har vi mye å lære i skolen.

      Slett