Om meg

Bildet mitt
Jeg er en nysgjerrig rektor på Skrim ungdomsskole i Kongsberg kommune, og jeg er svært glad i Norwich City, ny kunnskap og riktig bruk av digitale verktøy. Samhandling med engasjerte og kunnskapsrike folk setter jeg også stor pris på. Blant annet så har jeg vært med på å etablere en yrkesskole for jenter i Kakamega, Kenya og jeg har forsøkt meg som NORAD's pedagogiske alibi på et ambulerende musikkprosjekt i Palestina. Jeg blogger for å endre verden til det bedre.

fredag 6. januar 2012

Skolevandring gir mange muligheter

Skolevandring er et lederverktøy som kan være både nyttig og spennende i arbeidet med skoleutvikling. Det hele går ut på at rektor observerer sine lærere i klasserommene og har fagsamtaler med dem i etterkant. Hva som skal observeres og antall besøk i hvert klasserom blir i fellesskap bestemt på forhånd. Målet er at jeg som rektor skal få innblikk i lærerhverdagen
slik at jeg kan lede lærerne på en bedre måte. Jeg er på besøk i klasserommene for tiden og det er interessant å se hvordan de mangfoldige utfordringene lærerne står overfor blir håndtert. Vanligvis blir jeg som rektor mest involvert i de tingene som lærerne er misfornøyd med. I tillegg er det ikke en del av lærerkulturen å trekke frem positive trekk ved sin egen lærergjerning. Dette fører til at jeg av og til tar meg i å tenke: "for noen håpløse lærere jeg har". I starten av hver skolevandringsperiode blir jeg like overrasket hver gang over de mange og gode pedagogiske grepene lærerne gjør, uten at de er klar over det. Og jeg blir enda litt sikrere på hva som er min viktigste lederoppgave: Å se alt det positive lærerne gjør, fortelle dem det og bygge videre på det. Det er heller ikke til å unngå at en slumper borti noen artige elevreplikker. Før oppstart denne gangen sa jeg til alle elevene at jeg ville dukke opp i klasserommene de neste ukene, for å se om de hadde det bra og om de lærte noe. Andre gang jeg kom til en av klassene, så en av elevene skeptisk bort på meg å sa: "Hva gjør du her nå? Vi har det bra og lærer mye. Du kan bare gå videre til det neste klasserommet!".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar